Och hur ska jag berätta för personalen att mina barn inte kommer till skolan den 24/1-2013?

Jag har nu börjat skissa på ett mail som jag tänker skicka till mina barns skolor för att ge en bild över hur jag tänker.
Om ni vill ladda ner dokumentet för att stötta er på något sätt…varsågod…allt mitt är ditt…jag älskar feeldelning 🙂

Hej Kära Pedagog – PDF
Hej Kära Pedagog – Word

Fri text…

”Hej Kära Pedagog!
Jag heter Micke Gunnarsson och är pappa till ***** på er skola.
Jag har startat en slags kampanj som heter skolstrejken.se
Denna aktivitet har inget att göra med något som helst direkt missnöje gällande er skola. Detta är ett beslut från min sida på ett mycket högre och större plan.
Droppen för mig personligen var i veckan då vår utbildningsminister menade på att betyg i 4:e klass skulle öka motivationen hos våra barn i skolan. Jag känner mig ledsen just nu när jag tycker skolan mer och mer går åt ett håll som tillhör mina föräldrars tid och ett förlegat industrisamhälle. Vi talar om entreprenörskap, kreativitet, lust osv men samtidigt bygger vi ett system där lärare och pedagoger snarare (enligt mig) bakbinds av all dokumentation, mätningar, måluppfyllnad, betyghets mm som mer är till gagn för skolverket och andra myndigheter än de barn som står och drar oss i byxbenet och undrar om vi har lite tid över. Barn (och människor i övrigt) älskar att växa, att utvecklas, att lära…..
Vi lever i en tid nu där mycket kan kännas upp och ner, våra barn och unga som vi träffar idag ska arbeta och försörja sina familjer om 15 år, hur ser vår värld ut då?
Inte som den idag och framförallt inte som den vi växte upp i. Vi lämnar industrierna, de fasta jobben, de enkla jobben som utbytbar, en värld där plikt och order var ett sätt att få fabrikerna att snurra (lite överdrivet), en värld där du blev ”färdig” runt 25 år. Vi går in i en värld där just det egna ledarskapet, medmänskligheten, problemlösning, fantasi, flexibilitet, drivkraft, hälsa, blir allt mer viktig. Där vi lever och andas nätverk. Där affärsidé byts ut mot personlig utveckling och livskvalité.
Självklart kommer skolan att förändras och bör så göra då samhället och världen gör det i raskt takt. Att då fundera på hårdare tag, betyg i 4:an, kvarsittning, skolk, disciplin, få ordning på ungarna och inte mer fundera på varför det inte funkar och vad vi egentligen kollektivt verkar vara rädda för är för mig en gåta.

Min aktion är inget stort. Det jag kommer att göra är att låta mina barn vara hemma den 24/1 – 2013. Då tänker jag fortsätta prata med de om meningen med livet. Att skolan är inget man ska bli duktig på, inte heller en plats där man är för lärarnas skull utan för sin egen. En plats och en tid i livet då de ska växa likt stora växter. Där de ska växa i sig själva, ha kul, lust och ta hand om sig på bästa sätt för att bli rika i sig själva av energi och tillsammans med andra. Det är här jag vill berätta för dem att jag kommer att älska de oavsett om de har 5 rätt av 200 på matteprovet. Om de får F. För jag vet att livet inte hänger på ett matteprov, det som det däremot är beroende av är att barnen ska må bra, tro på sig själva, sova gott, andas och här är alla vi vuxna, föräldrar, lärare, pedagoger livsviktiga. Det är därför vi behövs mer än någonsin bland våra ungar. Vi måste ingjuta varenda unge tro!  Och det är då vi ska anpassa systemen efter våra barn snarare än att skruva på ungarna för att passa ett system, ett system som idag enligt mig börjar göra ont på riktigt.

Så…med detta långa mail…vill jag alltså bara göra er uppmärksamma på att ****** inte kommer att vara i skolan den 24/1-13.

Kram Micke

Ps. Tack alla ni fantastiska pedagoger och ledare som viger halva er vakna tid till att arbeta som framtidsförutsättare till mina och andras barn. Ni är ovärderliga, ta hand om er och fortsätt följa er hjärta, för varenda unge!

14 tankar om “Och hur ska jag berätta för personalen att mina barn inte kommer till skolan den 24/1-2013?

  1. Såå bra skrivit! Är pensionär sedan drygt ett år tillbaka. Slutade i förtid delvis pga av hur skolan förändrats, där undervisningen mer och mer kommer i kläm eftersom all tid och kraft går åt till all planering (skriftlig sådan) och dokumentation mm. Och för VEM gör vi detta? Jo, som du skriver….skolverket och andra mynigheter. De flesta föräldrar har svårt att hänga med och ta del av alla dokument runt barnen.

    Själv har jag undervisat i textilslöjd och även om det är ett kreativt och skapande ämne där eleverna får arbeta med händer och huvud samtidigt så har utvecklingen gått till mer teori och dokumentation. Eleverna protesterar eftersom de VILL jobba med sina slöjdarbeten.
    Man tar bort en del arbetsglädjen och kreativiteten när man ”tvingar” eleverna att dokumentera och utvärdera ”allt” vad de gör i slöjden.

    Men snart måste pendeln svänga och man ska inse att skolan är till för barnen och inte skolverket och politikerna.

    Satsa istället på att förbättra arbetsmiljön runt om i de svenska skolorna. Där finns mycket att göra för att utveckla och förbättra barnens inlärning. Jag tror många politiker skulle bli chockade av att se hur arbetsmiljön är i många skolor. Och ge pedagogerna en lön de är värda. Man ska inte underskatta betydelsen av att bli uppskattad, att känna att det man gör tillsammans med barnen är värdefullt, vilket en bättre lön skulle vara ett kvitto på.

  2. ”Vi talar om entreprenörskap, kreativitet, lust osv men samtidigt bygger vi ett system där lärare och pedagoger snarare (enligt mig) bakbinds av all dokumentation, mätningar, måluppfyllnad, betyghets mm som mer är till gagn för skolverket och andra myndigheter än de barn som står och drar oss i byxbenet och undrar om vi har lite tid över. Barn (och människor i övrigt) älskar att växa, att utvecklas, att lära…..”. Tack! Så oerhört insiktsfullt skrivet!

  3. In med mer ”mänsklighet”, hjärta, skäl, kreativitet, fantasi, kamratskap, framtidstro! Sätt tilltro till dessa kvalitativa indikatorer för framtiden. Världen är inte svart och vit mätt i siffror. Bra skrivet Micke!!!

  4. Hejsan. Bra skrivet. Jag sitter just nu och planerar matteundervisning för år 1-3 där bedömning ska vara en stor del. Bedömning tror jag är bra på flera sätt men det viktiga är att eleven får feedback på konstruktiva sätt. Forskning från israel inom matematik visar att betyg som bedömning endast försämrar resultat och elevers prestationer. Däremot visar det sig att konstruktiva kommentarer och direkt feedback höjer resultat och prestationer. Konstigt att den politiska diskussionen kring bedömning går åt ett annat håll… i alla fall är jag som lärare och förälder tacksam för ditt upprop. Kalle

Lämna ett svar till Kerstin Avbryt svar